Beleef Suriname met Sonja!

Onlangs mocht ik op studiereis om (een deel van) onze nieuwe en avontuurlijke rondreis “Beleef Suriname” uit te proberen. In onze nieuwste blog vertel ik je er graag meer over.

ontsnap aan de drukte in Domburg

Na aankomst op de luchthaven gingen we naar Domburg voor een verblijf bij Guesthouse Little Paradise. Het guesthouse heeft ruime kamers met balkon en een zeer sfeervolle tuin met zwembad. Het eten wordt gezamenlijk genuttigd met de andere gasten, waardoor je makkelijk contacten maakt. Leuk om ervaringen te horen van andere reizigers en tips te kunnen delen!

De volgende ochtend kregen we  een rondleiding door Domburg. Het is een rustige plaats en mooi gelegen aan de Surinamerivier. Een ideale plek om te verblijven als je de drukte van Paramaribo wilt ontwijken. In het centrum kun je op de boot stappen voor een boottochtje en een bezoek aan plantage Waalwijk.

overnachten in de jungle

In de middag was het alweer tijd om te vertrekken naar het volgende overnachtingsadres: Palulu jungle camping. Hier werden we hartelijk ontvangen door de eigenaren Donovan en Iris. Je kunt hier in de open lucht kamperen in een hangmatkamp, maar wij kozen ervoor om te verblijven in een vijverlodge. Dit is een half open huis, waardoor je kunt genieten van alle jungle-geluiden, maar toch van alle gemakken (eigen toilet en douche) bent voorzien. De maaltijden worden bereid door de eigenaren en genuttigd op het terras bij hun woning. Palulu camping is op slechts 10 minuten rijden van de luchthaven gelegen. Dus het is ideaal om hier je eerste of laatste nacht in Suriname te verblijven (zeker als je een late aankomst of vroeg vertrek hebt)!

Wat een bijzondere ervaring om wakker te worden met alle jungle-geluiden om je heen!  Na een prima ontbijt werden we door een bus opgehaald om naar Atjoni te gaan. In de bus zaten al een groep mensen die al ruim 2 uur gereden hadden vanaf Paramaribo. Wel een relaxed idee dat wij het rustig aan hadden kunnen doen die ochtend en niet zo ver hoefden te rijden!

met een korjaal over de Surinamerivier

Bij Atjoni stapten we over op een korjaal, voor een heerlijke boottocht over de Surinamerivier naar Kninipaati river resort. Hier werden we zeer gastvrij ontvangen en er werd een heerlijke Surinaamse maaltijd geserveerd. Na de maaltijd konden we naar onze lodge, die van alle gemakken is voorzien. Er is zelfs airco in de lodge en tot onze verrassing was er goede wifi! Bovendien beschikt het resort over een zwembad om even lekker af te koelen.

genieten van de stroomversnellingen en spot kaaimannen

Tijdens het verblijf worden er leuke activiteiten georganiseerd, zoals een dorpswandeling waarbij je kennismaakt met de cultuur van de marrons, een dansshow, een boswandeling, zwemmen bij de stroomversnellingen en in de avond een boottocht waarbij je kaaimannen gaat spotten! We zijn hier 2 nachten gebleven, maar wat ons betreft hadden we hier nog veel langer willen verblijven, want je wordt hier volop verwend.

Op de laatste dag hebben we nog gezwommen in de rivier en daarna was het helaas tijd om te vertrekken naar Paramaribo. Hier verbleven we bij hotel Courtyard by Marriott Paramaribo. Het was een prima verblijf, maar toch meer een hotel voor zakelijke gasten en bovendien wat verder uit het centrum gelegen.

vogels spotten bij Nickerie-Bigipan

De volgende ochtend stonden we alweer vroeg op, voor een 2-daagse tour naar Nickerie-Bigipan. Onderweg heeft de gids veel uitleg gegeven en maakten we een aantal stops in o.a. Groningen. Op de boot naar Bigipan heerste een goede sfeer met een leuke groep. Onderweg naar de lodge hebben we al veel vogels gespot. De natuur is prachtig, vooral s’avonds als bij zonsondergang de vogels een plek voor de nacht opzoeken. Dat is echt een adembenemend schouwspel!

Het eten bij Bigipan was prima. Het verblijf is echter wel heel erg basic. De kamers hebben geen eigen toilet, er is geen douche en er komt nauwelijks water uit de kraan. Daarom heb ik ook een kijkje genomen bij het nieuwe ernaast gelegen Akira lodge. Dit resort biedt veel meer luxe: de kamers beschikken over een ruim balkon, eigen badkamer en toilet.

terug naar de ‘houten’ hoofdstad

De volgende dag was het alweer tijd om naar Paramaribo te gaan voor de laatste overnachting. We verbleven bij het luxe Royal Torarica Hotel middenin het gezellige uitgaanscentrum van Paramaribo.

De laatste dag had ik een aantal afspraken staan met onze partners en daarna was er nog even tijd voor een wandeling langs de bezienswaardigheden van Paramaribo. Daarna was het al weer tijd om naar de luchthaven te vertrekken.

Het was een leerzame en erg leuke studiereis. Een week is wel erg kort, daarom wordt de rondreis ook voor 16 dagen aangeboden, maar het kan uiteraard ook korter of langer. Ook is het mogelijk om de reis te verlengen aan het strand op bijvoorbeeld Aruba of Curaçao!

Wil jij ook z’n afwisselende reis maken naar Suriname? Meer informatie over onze nieuwe rondreis vind je hier.

About Author

client-photo-1
Sonja Veldman
Ik werk hier alweer ruim 18 jaar als reisadviseur en heb het nog altijd naar mijn zin. Ik vind het heerlijk om mensen enthousiast te maken voor hun vakantie. Het liefst maak ik daarbij een reis geheel op maat, helemaal naar wens van de klant.