Op studiereis naar de S-eilanden

Op studiereis naar St. Maarten, Saba & St. Eustatius

Graag neem ik je in deze blog mee op reis! Marketingbureau USP nodigde ons uit om de S-eilanden te ontdekken in combinatie met een bezoek aan SMART, een regionaal netwerkevent voor de toeristenindustrie op St. Maarten en omliggende eilanden. In deze blog lees je hoe mijn reis verlopen is en wat de verschillen zijn tussen de eilanden zodat je zelf kunt bepalen welk eiland het beste bij jou past.

Thuiskomen op St. Maarten
Zondagmiddag kwamen we aan op St. Maarten en ondanks dat dit mijn eerste keer op het eiland was, voelde het als thuiskomen. De Caribische eilanden hebben een bepaalde sfeer, die mij heel erg aanspreekt. We sliepen de eerste twee nachten op het Franse gedeelte van St. Maarten.

De volgende dag ben ik met de auto op pad gegaan om diverse accommodaties te bezoeken. Wat me direct opviel, is het verschil tussen de twee gedeeltes van het eiland. De Franse kant is rustig, groen en heel sfeervol. De Nederlandse kant is een stuk drukker, heeft meer hoogbouw en er is meer reuring. Het voelt net alsof je op twee totaal verschillende eilanden bent! St. Maarten is bergachtig, maar erg goed te doen met de auto. Naar mijn mening is een auto ook echt een must, omdat je zo toch het best het eiland kunt verkennen.

Het hoogtepunt van deze dag vond ik Boutique Hotel Le Martin. Een prachtig, intiem, kleinschalig boutique hotel, gelegen tegenover Pinel Island aan de Franse kant. Persoonlijke service staat hier op nummer 1 en dat was duidelijk terug te zien bij de eigenaren. Deze ga je binnenkort dan ook terugvinden op onze website.

’s Avonds stond het Rainforest Adventure Park op het programma, dat bekend staat om het prachtige uitzicht. Je gaat met de kabelbaan naar boven en kunt over diverse plekken van het eiland kijken. Extra leuk: je ziet ook de omliggende eilanden liggen. Naast het uitzicht kun je hier overdag ook aan je adrenaline-level werken. Zo kun je met de zip line naar beneden (de steilste ter wereld!), maar ook met een band in een rodelbaan. Voor degenen die het liever rustiger houden: je kunt ook weer met de kabelbaan terug naar beneden. Het bijzondere van deze kabelbaantocht is dat je onderweg aapjes kunt spotten! Ik heb er op de heenweg een stuk of 10 gezien. Eenmaal boven hebben we heerlijk gegeten en een prachtige zonsondergang gezien.

Dinsdag was de start van het SMART-event. In de ochtend heb ik goede gesprekken gehad met onze huidige partners, maar ook inspiratie opgedaan tijdens gesprekken met diverse hotels, excursiesbedrijven en de toeristenbureaus van St. Maarten en de buureilanden.

De lunch was gepland in het dorp Grand Case. Grand Case wordt ook wel dé culinaire hoofdstad van de Caribbean genoemd vanwege het grote aantal restaurants waar je heerlijk kunt eten. Voor liefhebbers van lekker eten, lang tafelen en heerlijke wijnen proeven is een bezoek aan dit dorp dan ook een must. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Grand Case Beach Club; ook een nieuwe accommodatie die we gaan toevoegen aan ons assortiment.

Die nacht hebben we in het Holland House hotel geslapen aan de Nederlandse kant. Dit prachtige boutique hotel is gelegen in Philipsburg en de kamers met zeezicht hebben een geweldig uitzicht op de cruiseschepen die aangemeerd liggen. Een hotel waar je ook nog eens heerlijk kunt eten!

De derde dag stond in het teken het SMART-event. Deze vond plaats bij Sonesta Maho Beach en Sonesta Ocean Point die beide uitkijken op Maho Beach. Maho Beach ligt voor een gedeelte vlak achter de landingsbaan waardoor landende vliegtuigen vlak over je heen komen. Je wordt daarbij bijna weggeblazen door de opstijgende vliegtuigen! Je hebt hiervan vast weleens hilarische foto’s en filmpjes gezien. In de avond gingen we eten bij ‘Le Place de Village’. Dit is een erg gezellig pleintje met diverse horecagelegenheden bij Oriënt Bay.

De laatste dag op St. Maarten zijn we de Nederlandse kant gaan verkennen. We begonnen met een rondleiding bij Holland House en aansluitend gingen we door naar het toeristenbureau in Philipsburg. Hier kregen we een rondleiding van Jolie Duzon-Hazel. Deze Antilliaanse vrouw heeft o.a. een van de prachtige muurschilderingen rondom Philipsburg gemaakt. Ze vertelde ons veel over de stad, maar ook de informatie achter de street-art. De S-eilanden hebben een rijk verleden, erg interessant om dit van een local te horen. Na een bezoek aan de Divi Little Bay Beach Resort gingen we met een catamaran langs verschillende baaien in St. Maarten. Het eiland biedt diverse boottochten aan en het is zeker een must om dit te doen tijdens de vakantie! ’s Avonds was het alweer tijd om de koffer te pakken, want…. vrijdag gingen we naar Saba!

Saba
Wist je dat Saba de kortste landingsbaan ter wereld heeft? Aangezien er een storm langs de eilanden trok, moesten de piloten eerst testen of ze wel veilig konden landen. We hadden hierdoor drie uur vertraging en die tijd hebben we doorgebracht bij Tortuga. Dit is een beachbar bij Maho Beach waar we ons weer vermaakten met vliegtuigen spotten. Gelukkig konden we na die drie uur gewoon vliegen. En wat een toffe vlucht was dat! Mocht je met het vliegtuig naar Saba of St. Eustatius gaan, zorg dan dat je voor in het vliegtuig zit. De vliegtuigen van Winair zijn klein en voor circa 10 personen. Er zit geen deur tussen de passagiers en de piloten waardoor je mee kunt kijken in de cockpit. Wanneer maak je dat nou mee? Het is super tof dat je door de voorruit de bestemming steeds dichterbij ziet komen. Zeker mijn leukste vliegervaring en dat op een vlucht van 10 minuten.

Eenmaal aangekomen op Saba keek ik mijn ogen uit. We werden naar onze accommodatie gebracht, waarbij we via diverse haarspeldbochten omhoog gingen. Onderweg kwamen we de nodige Sabaanse huisjes tegen en gingen we steeds hoger richting de wolken. Hoe hoger je komt op het eiland, hoe tropischer de natuur wordt en hoe mooier het uitzicht.

Nadat we ingecheckt waren, hebben we twee accommodaties bezocht: Juliana’s Hotel en The Cottage Club. Twee prachtige accommodaties met diverse typisch Sabaanse kamers en cottages met prachtige uitzichten. Ook hebben we het centrum van Windwardside verkend; een schilderachtig dorp met knusse boetiekjes en horecagelegenheden. Dit is tevens dé plek op het eiland waar je moet zijn, want hier gebeurt het allemaal. De avond hebben we afgesloten met Saba Lobster; een smaaksensatie eerste klas.

De onderwaterwereld van Saba is minstens zo fascinerend. Rondom het eiland ligt namelijk het grootste beschermde natuurgebied; de ‘Sababank’. De ‘Sababank’ is een ondergronds bergplateau vol met tropische vissen, koralen en zeeschildpadden. Dit is ook dé broedplek waar de nieuwe koralen en tropische vissen worden geboren. Én je vindt hier een van de grootste onderwaterdiversiteit ter wereld.

De volgende dag hebben we de Mount Scenery beklommen; het hoogste punt met een hoogte van 900 meter. Bij een bezoek aan Saba mag deze tocht naar de top van de vulkaan niet ontbreken. Op weg naar de top loop je door het tropisch regenwoud, met diverse ecosystemen. We hadden hier een begeleide tour met ‘Crocodile James Johnson’ die je zelf ook kunt boeken tijdens je bezoek op Saba. Dit is écht een toevoeging. Deze man vertelt je alle in en outs van het eiland en de natuur. Ik keek echt mijn ogen uit; diverse orchideeën, palmen, alocasia’s, varens etc. Zoveel diversiteit. Waar wij naar op zoek zijn in het tuincentrum, groeit hier állemaal in de vrije natuur. De tocht zelf was al prachtig, maar de uitzichten die je onderweg hebt, nog meer. Doordat Saba hoog gelegen is, is het hier erg aangenaam qua temperatuur. De ene keer bevind je je in de wolken en 10 minuten later trekt alles open en heb je de zon op je gezicht.

Saba heeft mij verrast!
Naar mijn mening een must voor elke Nederlander om te zien. Ik kan niet in woorden uitleggen hoe speciaal dit eiland is, maar Saba voelt écht als een sprookje. Doordat het eiland zo weinig toerisme kent, is het eiland nog ongerept en puur, met een eigen karakter.

St. Eustatius
Ook St. Eustatius mag niet ontbreken in deze trip. Zaterdagavond ging ik met de ferry van Saba naar St. Eustatius. Binnen 1 uur was ik op een nieuw eiland (uiteraard is vliegen ook een mogelijkheid).

St. Eustatius (ook wel Statia genoemd) is weer héél anders dan St. Maarten en Saba. Ook dit eiland is klein, ongerept, puur en vol historie. Het kent weinig toerisme, maar dat is dan ook de charme van dit eiland.

De eerste nacht verbleef ik in The Old Gin House. Hier kon ik via het ‘Slavenpad’ zo omhoog richting Oranjestad lopen. Oranjestad is de hoofdstad van het eiland en is één groot openluchtmuseum. Ik zal je de hele geschiedenis besparen, maar dit eiland was het meest winstgevende bezit van de West-Indische Compagnie en een belangrijk eiland voor de slavernij. Hier komt de bijnaam van het eiland “Golden Rock” dan ook vandaan. De geschiedenis zie je overal terug in deze hoofdstad, o.a. bij het Fort Oranje waarbij je tevens een prachtig uitzicht hebt.

De volgende dag heb ik een kijkje genomen bij Quill Gardens; een superleuk boutique hotel, dat we ook hebben opgenomen in ons aanbod. Hierna bracht ik een bezoek aan onze partners van Scubaqua, de duikschool in Oranjestad. St Eustatius heeft net als Saba een prachtige onderwaterwereld met een heel grote diversiteit. Het voordeel van dit eiland is dat je ook mooi kunt snorkelen. Vanuit Scubaqua loop je zo het water in en vind je onder water nog de oude stadsmuren die vol zitten met diverse koralen en vissen. Tijdens ons snorkelrondje heb ik in 20 minuten al diverse schildpadden gezien, een rog, een octopus en diverse tropische vissen. Het leuke van dit eiland is dat er ook veel scheepswrakken voor de kust liggen. St. Eustatius is dus letterlijk een openluchtmuseum boven- én onderwater.

Behalve een rijke geschiedenis en onderwaterwereld, heeft St. Eustatius ook prachtige natuur. Het eiland is een stuk vlakker dan Saba waardoor het fijner is voor wandeltochten. Zo raad ik dan ook zeker een hike naar de Quill aan. De Quill is een slapende vulkaan van 600 meter hoog. Deze wandeling brengt je door prachtige natuur naar de top waar je een waanzinnig uitzicht over het eiland hebt. Wanneer je eenmaal bij de top bent, kun je onder begeleiding van een gids zelfs afdalen ín de krater. In die krater groeit een prachtig tropisch regenwoud met orchideeën, bananenbomen en vele plantensoorten.

De laatste twee nachten verbleef ik bij het Golden Rock Resort, een nieuw luxe resort waar je helemaal tot rust komt. Het lijkt alsof je je op een andere plek bevindt, aan elk detail is hier gedacht. Dit resort bevindt zich aan de voet van de vulkaan de Quill en is volledig omgeven door de natuur. Het resort heeft een tropische tuin van ruim 16 hectare met diverse planten en kleurrijke bloemen aangelegd en beschikt over twee heerlijke restaurants. Ook heeft Golden Rock Resort een eigen duikschool én een eigen lagune waarin je prachtig kunt duiken en snorkelen.

Hierna was het voor mij helaas alweer tijd om richting Amsterdam te gaan. Wat is deze week voorbij gevlogen! Ik heb zoveel mogen leren kennen; de eilanden, de mensen en de cultuur. Ik ga hier zeker terug komen.

Mijn voorkeur
Als je mij vraagt waar mijn voorkeur ligt, bij de ABC-eilanden of de S-eilanden, dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar de S-eilanden! De ABC-eilanden zijn heerlijk, maar de S-eilanden zijn veel avontuurlijker en diverser. Daarnaast wordt hier amper Nederlands gesproken (de meesten kunnen het wel, dus pas op wat je zegt 😉) waardoor je nog meer een tropische vibe hebt dan op de ABC-eilanden.

Met dank aan USP marketing voor de organisatie van deze fantastische studiereis.

About Author

client-photo-1
Laura Noordink
Tijdens mijn studie Toerisme heb ik een half jaar stage mogen lopen op Curaçao. Hier is mijn interesse voor het Caribisch gebied begonnen en uiteraard heb ik daarna de andere eilanden ook bezocht. Ik kom graag terug op de eilanden en telkens voelt het weer als thuiskomen.